23 Eylül 2015 Çarşamba

(2) şöyle bi' tur atalım.

"Haydarpaşa'nın gar işlevini sürdürmesi ve bazı ek işlevler ile arkadaki atıl alanların canlandırılması" düşüncesi, temelini bu noktanın stratejik konumundan ve kent belleğindeki yerinden de alıyor. Ancak şu ana dek hiç konuşmadığımız "Liman Bölgesi" üzerine bazı önemli durumlar var ve Haydarpaşa'nın "Gar" işlevi ile ilişkide olması bu açıdan da değerli gibi gözüküyor. Tabii bu ilişkinin nasıl olacağı şu an için meçhul.

Kent ve Demiryolu sitesi bir takım veriler vermiş bu liman ile ilgili. Haydarpaşa Liman faaliyetlerinin kademeli olarak taşınmasına başlandığı belirtiliyor ve bazı dezavantajlardan bahsediliyor. Direk siteden aktarıyorum;


"Haydarpaşa Limanının lojistik bakımdan yetersiz olmamasına, önündeki iki mendirek ile dünyanın en korunaklı limanı olmasına, Marmara Bölgesinin birinci, ülkenin üçüncü büyük limanı olmasına, ülke ihracatının % 50'sinin bu limandan gerçekleştirilmesine, yılda 59,9 milyon dolar (2006 yılı) geliri olmasına, Trakya bölgesinin kargo gereksinmelerinin büyük bölümünü karşılamasına, Dokuzuncu Kalkınma Planında (2007-2013) "Başta İzmir yöresi, Marmara ve Akdeniz olmak üzere, liman kapasiteleri artırılacaktır... Dünya sıralamasında 18. sırada yer alan Türk Ticaret Filosu, son yıllarda 24.sıraya gerilemiştir..." İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile BİMTAŞ'a bağlı İstanbul Metropolitan Planlama Bürosu raporunda da, "Haydarpaşa limanının her hangi bir nedenle devre dışı kalması sadece İstanbul için değil, bölge ve ülke açısından ciddi riskler taşımaktadır" tespitlerinin yapılmasına ve kapatılmasında kamu hiçbir kamu yararı olmadığı gibi ülke zararı olmasına rağmen TCDD Haydarpaşa limanını kapatma kararı almıştır."


gibi bir veryansın edilmiş ve şöyle de devam edilmiş;

/ Haydarpaşa Gar ve Liman sahalarında üretim ilişkileri sürdürülmelidir. 
/ Haydarpaşa ve Sirkeci garları demiryolunun İstanbul'da merkez garlarıdır. Anadolu yakasında merkez garı yani Haydarpaşa Gar olmadan demiryolu işletmeciliği yapmak mümkün değildir. 
/ Haydarpaşa Liman tüm işlevsizleştirme çabalarına rağmen gelirin giderini karşılama oranı %107 ile hizmet üretmektedir. 
/ Haydarpaşa Liman TCDD'nin altın yumurtlayan makinesidir. Olimpiyat yatırımı ise pahalı ve krize neden olan bir girişimdir vazgeçilmelidir. 
/ TCDD Haydarpaşa Limanı önündeki iki adet mendirek ile gemiler için dünyanın en korunaklı limanıdır. 
/ TCDD limanının hali hazırda demiryolu ile bağlantısı vardır, bu bağlantı koparılmamalıdır. 

Bu hususları göz önünde bulundurmalıyız. Ancak tabii ki burada mevcut olan tamamen ticari ve ekonomik yaklaşımı kurgumuzda sosyal ve kamusal ilişkiler ile harmanlamak gerek diye düşünüyorum. Çünkü çok değerli ve uzun bir kıyı hattı bu şekilde halkın erişimine kapalı bir halde sosyal açıdan değerlendirilemiyor. Ayrıca liman yapılaşmasının bölge trafiğine bir yük getirdiği de ortada.

Aynı zamanda bu liman bölgesine uygulanacak "masterplan"da Selimiye Kışlası'nın silüeti de düşünülmeli. Dolayısıyla devasa yapı eklentileri bu dolgu alanda pek mümkün değil gibi de gözüküyor.

2 yorum:

  1. her gün proje alanımızda fink attığım üzere, dün de vapurda iken tam da bu yazılanları düşündüm.
    halka kapalı bir kıyı evet ama liman açısından da bakarsak o da kendince çok güzel yere çöreklenmiş. zaten liman silip süpürülürse ekonomiye hoyratça davranılmış ve fonksiyonel olarak da o alanda büyük bir boşluğa sebebiyet verir gibi. çizeceğimiz yol limanın kent hayatındaki dezavantajlarını ortaya koyup onlara neşterle müdahale etmek olabilir. "harmanlamak" tan kasıt da böyle bir şey sanırsam.

    YanıtlaSil