22 Eylül 2015 Salı

(1) şöyle bi' tur atalım.

haydarpaşa evelallah bir istasyon olarak işleyecektir, dedik. mevcut marmaray projesinin tamamlanmasıyla  halkalı-gebze arası kesintisiz ulaşım sağlanacak. haydarpaşa'nın da ayrılıkçeşme ile bağlanacağı infografikte gösterilmiş. restorasyon projesinde de işlevi gar. yani mevcut projede dayanağımız var denebilir. bu dayanıma pek ihtiyaç duymuyoruz aslında, ancak şartnameden anladığımız gar olması gerektiği - gerektirildiği / baştan bir kabul.
bu ikonik yapıyı istasyon yaptığımız da şehir içi ve şehirler arası ulaşım akslarını tartışmaya başladık. örneğin ankaradan gelen yht'nin sadece gebzeye kadar gelmesi mi, hpaşaya kadar girmesi mi, ayrılıkçeşmede vagonların ayrılması mı vs. diye sorduk. ++hpaşa'dan vapur iskelelerine yaya olarak ulaşma rahatlığı ve bunun bir sonucu olarak karaköy, kabataş, beşiktaş yönlerine gidecek yolcu akışı sağlanabilitesi kafamıza yattı. aşağıya marmarayın sitesinden şu cümleyi bağlıyorum. 


"Gebze-Söğütlüçeşme ve Halkalı-Kazlıçeşme hat kesimleri inşaatı  tamamlandığında Marmaray’a bağlanacak ve Gebze-Halkalı arasında kesintisiz işletmeciliğe geçilecektir. Proje tamamlandığında yüzeyde 2 olan hat sayısı 3’e çıkartılacak, bunlardan 2’si banliyö işletmeciliği için 1 adedi ise şehirlerarası trenler ve hızlı trenlere hizmet verecektir. Böylelikle daha verimli bir tren işletmeciliği yapılmış olacaktır."
haydarpaşayı nasıl ulaşım aksında nasıl dallandıracağımızı konuşmaya devam edelim-

ayrılık çeşmenin tek bir düğüm noktası olarak aşırı yüklenmesindense alana daha kademeli dağıtılmış transfer noktaları mı? mecidiyeköy gibi bir hub(!)dan koşarak kaçmış ezgi bunu biraz sorguluyor.
kentin geleceği bağlamında. evet tek bir noktadan her yere ulaşabilmek fikirde güzel ama pratikte/fizikselde de o kadar hoş mu? bu bağlantıların nasıl tasarlandığıyla alakalıdır elbet, böyle bir detaya inecek miyiz henüz bilmiyoruz ama soruyu soralım. 

ulaşım akslarından sonra alana genişten bir baktık. haremden başlayıp kadıköy meydana kadar gelen sahil şeridi ve hpaşa-ayrılıkçeşme arasındaki alanlara n'olur? dedik.
  1.gar-ayrılıkçeşme arası şuanda çöp alan, tcdd lojmanları bakım atölyeleri raylar ve cadde arasında sıkışmış kente resti çekmiş. halbuki caddenin karşısındaki mahalle dokusundan buraya kentli akışı sağlansa çok çekici olabilir. konsept fikir geldi :: 
dıştaki raylara çalışmaya devam ederken -ayrılıkçeşmeye kıvrılan rayların içtekilerine takılan bi şeyler- bunların arasında da bir ayrım (security) ve atıl binaların da açık hava müzesi ayarında (melike bir şeyler demişti burada) dönüşmesi. açık alan diye bırakmadan hardcore fonksiyon* istiyoruz. burada takılan kentlinin tıbbıye caddesini nasıl aştığı ve sahil şeridine nasıl cillop gibi kayarak aktığı şimdilik akıllarda soru. buraya bi gidip bakmak lazım.
  2.haydarı gar yaptık trenleri getirdik. siloların tarafından kadıköy rıhtıma nasıl ilerliyoruz? garın deniz tarafından mı dolandık. rayların altından üstünden mi geçtik. yoksa hpaşada akbil turnikesi yok içinden akıp mı geçtik. buyrun.
  3.silolardan öteye pek konuşmadık. limanı da.
  4.bir anda söğütlüçeşme, kuşdili çayırı, şükrü ve dereye sıçradık. alana dahil değil ama bizce bir kaç söz söylemek lazım buralara da. masterplan'da.
  5.büyük bir problematik: iett durakları. (melike burada şalterleri indirdi)
bunları buradan ittirmeli miyiz? kritik. balonun tarafındaki otoparkın yerine mi.  marmaraya nasıl bağlanırlar. mendireklere basa basa değil herhalde? ya da. olimpiyatçı kürekçi kardeşlerimiz akıllara geliyor. alanın sonuna yaklaşırken atık su tesisini şiddetle kınadık, 
bitirdik.

4 yorum:

  1. Burada detaylı, etkili ve işlevsel bir ulaşım ağı haritası kurgulanmalı, infografik olarak da anlatılmalı. Ayrıca "masterplan" üzerinde işlevleri gösterirken çok düz bir projenin ortaya çıkma ihtimalini de göz önüne almalıyız. Yani birkaç "genius" dokunuş, projeye ruh, konsept katacak hamleler de gerekli diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil
  2. Zaten bence henüz konspeti konuşamadık. Şu an fiziksel verilerin en mantıklı ve verimli nasıl bir araya gelebileceğini kurguluyoruz. Daha sonra bu temiz altlık üzerine konspet/genius/ruh gelecek diye planlıyoruz bence.

    YanıtlaSil
  3. Ayrıca masterplanın tek ve durgun bir öneri olmasındansa değişkenlerle kurgulanan daha akışkan, hatta oynak bir plan olmasını hayal ediyorum. Mesela gerçekten iki boyutlu plan üzerinde bazı yerlerde süperpoze olarak üç farklı durum kurgusu görüyor olmak gibi. (Fiziksel olarak kağıt üzerindeki planı da gerçekten öyle çizmek) Buluşunca detaylı bahsedeceğim. Kağıt üzerinde 20 senelik planlar yapıp burası "konut bölgesi olacak" demek ve sonra orayı öyleymiş kabul etmek çok atıl bir master plan yaklaşımı olduğundan, diğer türlü bir yöntem hem yaklaşıma heyecan katar hem de bizi eğlendirir diye düşünüyorum.

    YanıtlaSil