*kamu
isim
1. isim Halk hizmeti gören devlet
organlarının tümü
2. Bir ülkedeki halkın bütünü, halk, amme
"Çevre koruması sorunları İsveç
kamusunun bilincine ve hatta
bilinçaltına sinmiş." - H.
3. sıfat Hep, bütün
"Biz kimseye kin tutmayız / Kamu âlem
birdir bize" - Yunus Emre
İstanbul ve onun kentlisi/kullanıcısı/gelir göçeri veya genel geçeri
olan herkes gerek iktidarlarca gerek küreselleşme ile dayatılan kent kullanımlarına maruz
kalmaktadır. Bu mekanizmalar *kamunun
“oralı” olarak doğuştan sahip olduğu hakları/mülkleri bir: kamu malı olmaktan
çıkarır iki: başka programlarla özellikle harcamaya dayalı kısır programlarla
(alışveriş merkezleri, lüks harcamaya dayalı programlar, oldu bittiye getirilen
projeler) kentliye dayatarak durum normalleştirmesine gitmekte, kamu mülkünü
ıssızlaştırmakta ve kaybın kamu tarafından farkındalığını azaltmaktadır.
Günümüzde artık ekosistemin de sadece kamu savunması ile ”elde edlebildiği” bir
İstanbul’da gerek kamu mülkü gerek doğa, karar mekanizmalarınca bir bir
uyuşturulmakta ve bozdurulmaktadır.
FLOW ile birlikte kamu mülkü bir çeper üzerinde olabildiğince çoğaltılarak çapraz programlama ile kent yaşamına katılır. Kamu hakkı üzerinden
ekosistem çeşitleri de çoğaltılarak kent kayıpları giderilmeye ve gelecek
projeksiyonunda korunmaya çalışılır.
Bunu yaparken alan profili ve gerilimleri bir çeper ve dolaşım
diyagramı üzerinden sorgulanarak alan içine gerek program gerek tasarım
önerileriyle tekrar gündelik yaşam
rutini sokulmasını ve kamu
mülklerinin kamu tarafından
aşındırılması ile ıssızlaştırılmanın
önüne geçilmesini öngörür. ki bu durum devlete ait hizmet alanlarıyla çevrelenen Haydarpaşa'ya kritik bir dokunuştur. Aynı şekilde profillere bağlı program önerileri ile
kamunun mülkü üstündeki faaliyeti arttırılarak alan “doğal hak” haline çevrilir. Sadece parsellerin değil o parsele
giden güzergahın, sokağın, ulaşım duraklarının, peyzajının, havasının da kamu
mekanı olduğu ve bu artı mekanların belirginleştirilmesi ile kamu mülkünün
koruma altna alınması hedeflenmektedir.
Haydarpaşa Üsküdar ve Kadıköy sık kent dokusunun arasında gerek topoğrafyası
gerek programları ve yerleşimiyle büyük boşluklar ve kopukluklar yaratan bir
kent dilimi içinde yer alır. Devlete ait büyük
kamu kurumlarının (hastane, üniversite, lise, askeriye gibi) ve onların
kapatılmış özel/yarı özel parsellerinin
yarattığı sınır etkisi ile Kadıköy’den Üsküdar’a doğru iç kısımdan geçerken ki ani topoğrafya değişimi, sahil kıyısından ise herhangi bir bağlantı olmaması bu iki kent parçası
arasındaki değişim ve gerilimi yaratmaktadır. Kadıköy ve Üsküdar’da yerli kullanım
çoğunluktayken bahsedilen bu kamu parsellerine İstanbul’un heryerinden insan
profile gelmekte ve alanine kullanıcı profilini çeşitlendirmektedir. Önerilen
tasarım Kadıköy’un tabanvay hareket
davranışı içinde olan yerlisi ve kullanıcısı ile kamu kurumlarını kullanmaya
gelen farklı yaş gruplarından ve
sınıflardan gelen geçici profili ana kullanıcısı olarak belirler ve bu
profilleri çeperi içinde dolaştırarak tasarım alanı sistemi içine sokmayı
hedefler. Yollara yapılan program ve tasarım önerileri ile parseller içinde yer
alan kullanıcı, güncel kullanımda olan kamu alanına doğru yönlendirilirken
kamuya ait olan fakat korunması gereken mülklerin fiziksel programına dahil
olarak bu parsellerin üzerinde söz/hak sahibi olacak konuma gelir.
Yerin bilgisi ile ortaya çkan yeşil sistem çeperi üzerinden tam bir
çember kurgulanır ve bu çember parsellerle çapraz programlamaya tutularak
örülür. Bu örgü içinde kullanıcı parselinden çıktığı anda dolaşım sistemine
dahil olarak sürekli kamu parselleri üzerinden kent yaşamına kesintisiz dahil
olur.
Liman açılarak Üsküdar-Kadıköy bağlantısı
Spor komplekleri ile kentin spor
aktivitelerinin arttrılması
KAdıköy miting alanının eksikliğinden
dolayı meydan önerisi ve yerinin açıklaması
Radyal kıyı kullanımı
Taşınan otobüs durakları ve ulaşım
senaryosunun anlatılması
Demiryolları müzesi ve bellek parkı
açıklaması
Su sporları adası ve endüstriyel adanın
anlatlması
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder